Náš cíl – absolvent Jasanu, který:
- Ví, že je tvůrcem svého života a následuje své vnitřní vedení.
- Je integrovanou osobností s propojením „hlava-srdce-ruka“, kdy jednání (činy a slova) jsou v souladu s jeho pocity a myšlenkami.
- Směřuje k celistvosti, tj. je zdravě sebe-vědomý. Zná své dary, schopnosti, talenty, a také své nedokonalosti, které se učí přijímat.
- Uvědomuje si, že odlišnost či rozdílnost není problémem, nýbrž inspirací. Je otevřený a vnímavý k sobě i svému okolí.
- Je zodpovědně svobodný, se schopností uvažovat bez posuzování či odsuzování.
- Ví, co znamená citlivá, vstřícná a podporující komunikace.
- Je tvořivý, zvídavý a žasne nad pestrostí života.
- Je svůj, svobodný.
Pedagogické přístupy ve školní partě
- Nejvyšší hodnotou je: ÚCTA a péče k sobě, druhým a prostředí
- Učení je jakákoli smysluplná činnost, která dítě rozvíjí.
- Připravené prostředí – bohatost podnětů, montessori pomůcky, učebny, zahrada, les aj.
- Připravený pedagog – radostný pozorovatel s chutí stále se učit a žasnout. Vychází z potřeb a tendencí dítěte a má didaktickou odpovědnost. Pečuje o podnětné prostředí. Pozoruje děti, zažehává plamínky zájmu, jemně vede. Nepředává učivo, nýbrž nástroje, jak se lze učit, dává tzv. inspirační lekce. Vytváří bezpečný a chráněný prostor pro učení se a dělání chyb.
- Kosmická výchova – podává dětem ucelený obraz světa v propojených souvislostech. Velké a malé příběhy Marie Montessori (Bůh, který nemá ruce, O vzniku života na Zemi, O původu lidí, O vzniku písma, O vývoji čísel a další).
- Praktický život – práce venku, v kuchyni, úklid a péče o zázemí a jeho zkrášlování, řemeslné a rukodělné činnosti, nakupování, vaření, třídění odpadů, zdravověda, sportovní aktivity, cestování, výpravy na hory, přírodně a kulturně zajímavá místa, návštěvy muzeí, galerií, divadel, spolupráce se seniory, handicapovanými aj.
- Procesy učení – kontinuita, návaznost, propojování, vnímání souvislostí, myšlenkové mapy, opakování, spirálové učení. Propojení „mysl, srdce, ruka“, tj. využívání paměti sémantické (fakta, data), epizodické (emoce, vzpomínky, Já, události v čase) a procedurální (dovednosti).
- Výchova k míru, skutečně lidskému chování.
- Zkušenosti našich předků, rituály, iniciace – úcta a posvátnost, přirozená motivace dětí, dodržování pravidel.
- Management třídy – dítě si volí aktivity dle svých preferencí, myšlenkové mapy učiva (vlastní studijní plán), sebehodnocení (dítě se podílí na tvorbě vysvědčení), konzultace s pedagogem, reflexe na elipsách
- Demokratický systém – děti od 1. – 5. ročníku jsou stmeleny do kruhů, v jejichž čele je kapitán. Kapitán pečuje o svůj kruh a účastní se kapitanátu. Kapitanát svolává studentská rada, kterou tvoří děti 2. stupně. Studentská rada se podílí na organizaci a chodu školy, účastní se pedagogických porad a třídních schůzek, navrhuje změny a je spojnicí mezi Větví nejstarších (dospělí) a dětmi.
- Setkávání s dalšími inspirativními dospělými
O praxi montessori přístupů v Jasanu níže na stránce zde.
Průběh dne – první trojročí
7.45 – 8.00 postupný příchod dětí
8.00 – 11.30 objevná a tvořivá činnost dětí dle jejich preferencí, uvnitř či v terénu (učení = veškeré smysluplné aktivity, které děti rozvíjí), 3hodinový cyklus s ukázkami v návaznosti na Velké příběhy, prezentace montessori pomůcek aj., svačina individuálně v průběhu cyklu, závěrečná elipsa
9.30 – 10.00 svačina
11.30 – 12.00 příprava stolování, oběd
12.00 – 12.30 zápis do školního deníku, čtecí dílna, odpolední odpočinek
12.30 – 14.30 odpolední kroužky (vaření, tvoření, výtvarka, dílny, pohyb aj.)
14.00 – 14.45 volná činnost dětí venku či uvnitř
14.45 – 15.00 vyzvedávání dětí, reflexe s rodiči
Průběh dne – druhé a třetí trojročí
Děti druhého a třetího trojročí mají v pondělí ukázky z matematiky a českého jazyka. Další dny věnují samostudiu a probíhají ukázky z Kosmické výchovy.
Děti druhého trojročí mají 2x týdně lekce anglického jazyka s lektorkou z jazykové školy Evermore. Děti třetího trojročí mají výuku angličtiny 3x týdně a 1x týdně mají lekci konverzace s lektorkou z jazykové školy Evermore.
8.00 – 12.30 ukázky či samostudium
9.30 – 10.00 svačina
12.30 – 13.00 oběd
13.15 – 14.00 odpolední kroužky (vaření, tvoření, výtvarka, dílny, pohyb aj.)
14.45 – 15.00 vyzvedávání dětí, reflexe s rodiči
Dny D a výpravy/expedice
Součástí naší koncepce je bytí v přírodě. Ve čtvrtky se střídají dny D s výpravami, projektovými dny v terénu i uvnitř (zeměpis, biologie, fyzika, chemie, informatika).
4x ročně vyjíždíme na několikadenní expediční výpravy, které si děti organizují samy.
Etický kodex dospělých v Jasanu
- Všichni dospělí společně hledají potenciál dítěte a probouzí jeho vnitřní vedení společně s dítětem – nejdříve staví na jeho darech a postupně mu dávají výzvy, tj. budují s dítětem jeho zdravé sebevědomí.
- Snaží se být přirození, autentičtí a sví, i ve vyjádření emocí. Ví, že je jejich jednání (činy i mluva) vzorem a inspirací pro děti.
- Jdou cestou „výzva k dospělosti“, kdy vědomě pracují se svým vnitřním zraněným/ublíženým dítětem, uvědomují si své potřeby a péči dávají sami sobě v rámci své sebepéče. Každý se učí umět se postarat o svůj dobrý pocit vědomou volbou svých myšlenek.
- Zásady citlivé komunikace platí mezi všemi navzájem. Vychází z principů Nenásilné komunikace dle M. B. Rosenberga.
- Jsou si vědomi, že Jasan je pro ně příležitost. Jsou si vědomi, že tvoří každý okamžik svého života svým výběrem/volbou.
- Jsou si navzájem svědky svého růstu ve škole. Pokud je potřeba pomoct, jsou si záchrannou sítí.
- V případě konfliktů, které nedokáží dva dospělí zvládnout či uchopit, požádají o pomoc další a společně v kruhu hledají řešení.
- Základní hodnotou školní party Jasan je úcta, k sobě, druhým, přírodě, věcem, Zemi. Snažíme se o její naplňování v každodenním životě.
- Průvodce je pozorovatel a nadšený inspirátor. Je hravý, žasnoucí a ptá se (nedává odpovědi). Často se musí upozadit a naslouchat. Má rád každé jednotlivé dítě.
- Průvodce se snaží být profesionál ve smyslu, že neprojektuje své osobní problémy na děti a nemluví o nich před dětmi.
- Průvodci táhnou za jeden provaz, a tak i vystupují při jednání s rodiči a třetími osobami.
- Průvodci sdílí své nápady, tipy, vhledy, didaktické metody a pomůcky. Předávají si zkušenosti, spolu-tvoří výuku i atmosféru ve škole.
- Průvodci zachovávají mlčenlivost o tématech, která společně řeší, když hledají „klíč“ ke konkrétním dětem.