1. Pedagogika a učení
Čím se liší naše škola od „klasické“ školy?
Klasické školy jsou různé, jsou mezi nimi velké rozdíly. My se však obecně lišíme v mnohém.
Výuka je pouze 4 dny v týdnu, nemáme školní lavice, frontální výuku, obří kolektivy. Snažíme se o respektující a individuálnější přístup k dětem, reflektujeme tempo a zájmy dítěte, učíme projektově a vedeme děti k samostatnosti. Více je uvedeno v Pedagogické koncepci a v základním představení naší školy.
Jak se děti učí čtení, psaní, matematiku?
V prvním trojročí se děti učí číst, psát a počítat především pomocí Montessori pomůcek, které jim umožňují uchopit učivo konkrétně, skrze vlastní objevování. Vedle toho pracují i s pracovními listy, které slouží k procvičování a upevnění dovedností.
Každé dítě má svůj vlastní styl učení – někdo se učí násobilku pohybem, jiný pamětně, další používá pomůcky nebo si ji osvojuje skrze různorodá cvičení. Respektujeme tyto individuální cesty a podporujeme děti v tom, aby objevily, co jim funguje nejlépe.
Ve vyšších trojročích už děti více pracují s učebnicemi a pracovními sešity, přičemž klademe důraz na čtení s porozuměním, kritické myšlení a rozvoj schopnosti samostatně pracovat s textem. Součástí je i cílená příprava na přijímací zkoušky.
Jak se hodnotí pokroky dítěte (když nejsou známky)?
V Jasanu nepoužíváme známky. Sledujeme celkový rozvoj dítěte individuálně a v kontextu jeho vlastního tempa a způsobu učení.
Pedagog je v každodenním kontaktu s dětmi, pozoruje jejich práci, nasazení, přístup a rozvoj. Místo jednorázového hodnocení nabízíme průběžnou zpětnou vazbu, která podporuje vnitřní motivaci a samostatnost dítěte.
Pokroky dítěte hodnotíme několika způsoby:
- pozorováním a pravidelnými rozhovory s dítětem o tom, co se učí, co mu jde, kde cítí výzvu a co ho zajímá
- vlastní reflexí dítěte – učí se vnímat svůj proces, pojmenovávat silné stránky i to, co potřebuje rozvíjet
- zpětnou vazbou od průvodců – ústní i písemnou, zaměřenou na konkrétní kroky a posun
- pravidelnými setkáními s rodiči, kde společně sdílíme vývoj dítěte
Naším cílem je, aby dítě postupně přebíralo odpovědnost za své učení, chápalo svůj pokrok a mělo důvěru ve vlastní schopnosti. Hodnocení vnímáme jako nástroj růstu, ne srovnávání.
Jak řešíme speciální vzdělávací potřeby nebo individuální přístup?
Školní parta Jasan je tvořena z řad rodičů a děti jsou u nás zapsány jako domškoláci, takže vzdělávání i péče o speciální potřeby jsou primárně v kompetenci rodičů.
Při přijetí dítěte vždy zvážíme, zda jsme schopni zajistit potřebný individuální přístup a bezpečné prostředí pro dané dítě i pro ostatní děti ve skupině. Při jakýchkoli pochybnostech o potřebách dítěte rodičům doporučujeme obrátit se na odborníky, jako jsou pedagogicko-psychologická poradna (PPP), logoped nebo jiní specialisté.
Respektujeme všechna odborná doporučení, která rodiče předloží, ale nejsme speciální pedagogové a nefungujeme jako zařízení poskytující asistenty pedagoga nebo specializovanou péči.
Důležitá je u nás otevřená komunikace s rodiči a snaha vytvářet podmínky, ve kterých může každé dítě růst podle svých možností, s důrazem na vzájemný respekt a porozumění.
Kolik času děti tráví venku a co když je špatné počasí?
Děti prvního trojročí (1. až 3. třída) tráví min. jeden den v týdnu venku. V přírodě na výpravách, kde si osvojuji samostatnost, týmovost, pracují na vztazích v kolektivu a poznávají svět v přirozeném prostředí. Špatné počasí nám nevadí, zvládáme je dlouhodobě bez obtíží – děti umí vystoupit z komfortní zóny, jsou často odhodlanější než my dospělí. Starší děti tráví venku na výpravách cca dva dny v měsíci. Nicméně ven se dostáváme často i v zázemí školy, kde máme k dispozici velkou zahradu a okolní pozemky. Výuku i volný čas trávíme za hezkého počasí velmi často na zahradě a v okolí.
2. Praktické věci
Kolik stojí školné a co je v něm zahrnuto?
Měsíční příspěvek pro rok 2025/26 činí 5 900 Kč. Je v něm zahrnuta práce průvodců a externistů, zázemí, základní pomůcky pro výuku.
Poplatek je roční, nebo měsíční?
Příspěvek je měsíční, platí se 12x za rok, a to vždy s předstihem min. jednoho měsíce. Rodiče mohou zaplatit najednou i půlroční i roční platbu. Vše je o domluvě.
Jak je to se stravováním – nosí děti vlastní jídlo, nebo je oběd zajištěn?
Děti si nosí vlastní svačinky a pití. K dispozici mají samozřejmě pitnou vodu. Obědy nám dováží externí kuchyně, objednáváme si vždy týden dopředu, platba není zahrnuta ve “školném”. Děti si mohou nosit i vlastní obědy.
Co všechno si děti nosí s sebou (oblečení, pomůcky, batoh…)?
Děti si s sebou nosí svůj boxík s pouzdrem, sešity a složky, které odpovídají požadavkům jejich trojročí. K tomu potřebují outdoorový batoh, který využívají i při výpravách do přírody, spolu s pláštěnkou a podsedákem vhodným na pobyt venku. Nezbytnou součástí výbavy je také svačina a pití, a doporučujeme mít s sebou i náhradní oblečení.
Jak probíhá docházka – musí děti chodit každý den?
Děti jsou u nás domškoláci, takže chodit každý den není povinnost, ale je to doporučené. Pravidelná docházka pomáhá udržet kontinuitu ve vzdělávání, posiluje vztahy a usnadňuje zapojení do společných aktivit.
Jak řešíte nemocnost a omlouvání absence?
Děti si svou nepřítomnost omlouvají přímo třídnímu učiteli. Rodiče pravidelně sledují týdenní zprávu, ve které najdou přehled toho, co se během týdne probíralo. Pokud je dítě nemocné, rodiče mu pomáhají učivo postupně dohánět doma tak, aby se mu neztratila kontinuita ve vzdělávání.
Kolik dětí je ve třídě (trojročí)?
V jednom ročníku je maximálně 6 dětí, takže v celém trojročí je maximálně 18 dětí.
3. Komunita a spolupráce
Jakou roli hrají rodiče v životě školy?
Rodiče mají své dítě oficiálně zapsané v domácím vzdělávání. Zajišťují přezkušování u kmenové školy a nesou hlavní odpovědnost za jeho vzdělání. Spolupráce mezi průvodcem, rodičem a dítětem je proto klíčová. Sdílíme společný cíl – kvalitní vzdělání vašeho dítěte.
Pořádáte společné slavnosti, workshopy, brigády nebo víkendové akce?
Na konci školního roku probíhá vždy společné slavnostní ukončení (např. to byl dětský filmový festival a fotbalové utkání). Každoročně proběhne několik dobrovolných brigád. Nepravidelně pořádáme i další akce (workshopy, besídku dětí, kavárnu atd.)
Musím se jako rodič aktivně zapojovat do akcí?
Nic není povinné. Je to na vás.
Můžu se přijít podívat před zápisem?
Je to vlastně nezbytné. Před zápisem se potřebujeme vzájemně poznat. Vy i vaše dítě byste měli mít možnost vidět naše prostředí a seznámit se se stylem výuky. Kdykoli si lze domluvit zkušební den. „Naslepo“ se k nám zapsat vlastně nedá.
Jak probíhá průběžná komunikace mezi rodiči a pedagogy?
Každý týden posílají průvodci rodičům týdenní zprávu (za jednotlivá trojročí). Průběžná komunikace pak funguje pomocí nástroje Google Chat. Ať už soukromě nebo v tomu určených chatech. Nedílnou součástí jsou Jasanu také individuální pohovory mezi rodiči a průvodci. Někdy i s dětmi jako tripartita.